Gode Tips

Opdateres løbende...

Fuldgyldige Måltider

Alle dine måltider skal være fuldgyldige, altså sammensat af både Kulhydrater, Proteiner og Sunde Fedtstoffer, så får holder du dit blodsukker stabilt og

 forbliver mæt længere. Mange glemmer Protein og Sundt Fedt specielt til morgenmaden, som oftest for hovedparten er Kulhydrater.

Så den helt rigtige tallerkenfordeling for DIG er ofte en stor hjælp, når du skal anrette din mad på tallerknen. Den vil nemlig sikre, at du får al den næring DU har brug for.

OG du kan sagtens lave fødfrie dage selvom du skal have Proteiner på tallerknen. Her bruges eks. bælgfrugterne, som du kan læse mere om herunder.

Nordens citron – Havtorn

Besøger du - om efteråret -  nogle af Vesterhavets smukke klitter, kan du mange steder ”plukkede” havtorn.

Grenene, som er fyldt med de flotte bær, puttes i fryseren, så de senere kan rystes af og derefter bl.a. blive brugt i mine smoothies. UHMMMM😊

Havtorn er en lille antiinflammatorisk vitaminbombe.

Et lille bær indeholder lige så meget C-vitamin, som en hel appelsin. Desuden indeholder det A-, K-, E- og nogle af B-vitaminerne, essentielle fedtsyrer, samt antioxidanter i så store mængder at ganske få bær dagligt er nok.

Smagen er syrlig og du kan bruge bærret eks. til fisk, i marmelader, desserter og de er smukke og smagfulde som topping på din morgenmad og i salater.

Hvis du ikke får hentet bær fra klitterne, så kan du også købe dem på frost i mange supermarkeder.

Håber du har fået lyst til at smage Nordens citron!

Lidt om bælgfrugter

Tænker du også kun kød, æg, fisk når du hører ordet proteiner?

Du er bestemt ikke ene om at glemme planteproteinerne, hvilket jeg synes er ærgeligt. Planteproteiner/bælgfrugter som linser, bønner og kikærter giver dig masser af fibre og de er lettere at fordøje end kød.

Jeg hører mange sige ”bælgfrugter tager SÅÅÅ lang tid at klargøre, så dem spiser vi aldrig, eller kun fra dåse”.

MEN, det er slet ikke så tidskrævende endda!

Sådan gør jeg, så det er nemt i hverdagen og ikke mindst så undgår jeg at købe mig fattig i bønner og kikærter på dåse og samtidigt undgå jeg kemikalier fra dåserne😊.

Gør det nemt og sæt hele posens indhold i blød natten over, hæld vandet fra og kog dem næste dag, hæld vandet fra og opbevar dem i en pose på frys. Så kan du nemt tage den rette mængde op af fryseren hver gang du eks. laver en lækker humus, bruger bønner i din Chili Sin/Con Carne eller til dine salater.

Linserne er nemmere, da de blot skylles og koges, eller koger med i en dejlig suppe eller en skøn Indisk Dahl. De grønne eller de flotte sorte Beluga-linser kan også bruges i salater.

Lille tip: Hvis bælgfrugterne skal være endnu lettere fordøjelige, så kog dem med lidt tang.